Módosult a levegő védelméről szóló jogszabály

Diffúz légszennyező forrás meghatározásának változása

A diffúz forrás új definíciója: olyan levegőterhelést okozó tevékenység, kibocsátó felület vagy berendezés, amely nem minősül légszennyező pontforrásnak, továbbá a szabadban végzett tevékenység, amely légszennyezőanyag kibocsátással jár.

Azaz a korábbi meghatározással szemben (olyan levegőterhelést okozó tevékenység vagy kibocsátó felület, amelynél a légszennyező anyag kibocsátási jellemzői méréssel vagy műszaki számítással egyértelműen nem határozhatók meg) fontos változás, hogy kikerült a definícióból a légszennyező anyagok kibocsátásának meg nem mérhetősége/becsülhetősége.

Fentiekből következően valószínűsíthető, hogy jelentősen bővülni fog az engedélyköteles diffúz források köre is, különösen az alábbiakat figyelembe véve:

Korábban a diffúz légszennyező források közül azok üzemeltetőjét, amellyekkel szemben hatósági intézkedés volt szükséges, a forrás bejelentésére kötelezték. A rendelet módosításával azonban minden a 166/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (E-PRTR) I. melléklete szerinti tevékenységek keretében működtetett diffúz légszennyező forrás működtetéséhez szükséges levegőtisztaság-védelmi engedély.

Hatásterület meghatározásának kibővítése

A hatásterület lehatárolás kritériumai (eddig a) és b) pont) egy új kritériummal, azaz a c) ponttal egészültek ki. Az alábbiakban láthatóak az eddigi kritériumok, illetve az új feltétel is:  

a) az egyórás (PM10 esetében 24 órás) légszennyezettségi határérték 10%-ánál nagyobb,

b) a terhelhetőség 20%-ánál nagyobb, vagy

c) az egyórás (PM10 esetében 24 órás) maximális érték 80%-ánál nagyobb;

Eddig a hatásterületet csak pontforrás esetén volt szükséges lehatárolni a rendelet szerint, mostantól azonban a diffúz források esetében is szükséges – a fenti kritériumoknak, azaz a pontforrások esetében is alkalmazandó szabályoknak megfelelően – a hatásterület lehatárolása. 

A hatásterület lehatárolásának módszerét eddig – a 306/2010-es Korm. rendeletben – nem konkretizálták. Azonban a mostani módosítás szerint az előzetes vizsgálati eljárás, környezeti hatásvizsgálati eljárás, EKHE-eljárás, környezetvédelmi felülvizsgálati eljárás, hulladékégetés esetén az érvényes szabvány szerinti vagy azzal egyenértékű számítással, egyéb esetben egyszerűsített számítással kell a levegőtisztaságvédelmi hatásterületet meghatározni.

Szakértői engedély

A vonatkozó rendelet szerint eddig a levegőtisztaságvédelmi engedélykérelmet szakértői engedély nélkül is el lehetett készíteni,  a módosítás után azonban erre csak levegőtisztaság-védelmi részterületen szakértői jogosultsággal rendelkező szakértő jogosult.

Cégünk – többek között – rendelkezik levegőtisztaságvédelmi szakértői jogosultsággal is. Levegőtisztaságvédelmi engedélykérelem elkészítésével kapcsolatban az elérhetőségeinket az alábbi oldalunkon találja.